Wycieczka do Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie
Działania związane z doradztwem zawodowym w naszej szkole pozwalają przygotować oraz wspierać uczniów w podejmowaniu decyzji związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu. Nauczyciele pomagają uczniom rozwijać świadomość własnych uzdolnień i posiadanych kompetencji, realizować zainteresowania, nabywać wiedzę na temat zawodów, a także rynku pracy. Urozmaiceniem zajęć prowadzonych w sali lekcyjnej z pewnością jest wycieczka szkolna, która powinna nie tylko integrować uczestników, ale również wzbudzać pasję i inspirować do nauki.
W piątek 22 listopada br. uczniowie klasy VI i VII szkoły podstawowej udali się na wycieczkę dydaktyczną do Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie. Opiekunami wyjazdu były panie: Jolanta Górka, Małgorzata Mikrut i Anna Król-Kuś.
Centrum Dziedzictwa Szkła jest pierwszym w Polsce obiektem turystyczno-kulturalnym, który w interaktywny sposób prezentuje hutnictwo szkła i szklaną twórczość, opowiadając o historii krośnieńskiego szkła. Największą atrakcją Centrum są interaktywne pokazy produkcji i zdobienia szkła, ekspozycje szkła artystycznego oraz warsztaty szklanego rzemiosła. Podczas prezentacji produkcji szkła na oczach widzów powstają przedmioty artystyczne, dekoracyjne i użytkowe. Ekspozycja najcenniejszych dzieł szklanej sztuki znajduje się w piwnicach przedprożnych i obejmuje prace najsłynniejszych artystów związanych z Krosnem. W sali „szkła w fizyce” poznaje się właściwości szkła oraz przeprowadza eksperymenty na szklanych rekwizytach.
Uczniowie poznali przemysł szklany w nowoczesnej, atrakcyjnej i przystępnej formule. Dowiedzieli się, na czym polega tworzenie szkła, poznali historię produkcji szkła oraz techniki malowania, grawerowania i piaskowania. Odkryli także znaczenie recyklingu szkła. Nasi artyści nie tylko podziwiali piękno szklanej sztuki czy kunszt artystów szkła, ale aktywnie uczestniczyli w zajęciach rozwijających kreatywność plastyczną. Na żywo zobaczyli produkcję szkła, poznali tajniki technik zdobniczych i własnoręcznie wykonywali bombki choinkowe.
Bezpośrednie zetknięcie się ze szklanym rzemiosłem wywołało zaciekawienie i pobudziło zainteresowania uczestników wyjazdu. Mam nadzieję, że uczniowie zachowają zdobytą wiedzę na temat hutnictwa szkła oraz środowiska pracy, a przede wszystkim zrozumieją konieczność rozwijania zainteresowań i planowania własnej drogi kariery.
Joanna Stanisławczyk